Stanovy

S T A N O V Y
SPOLEČENSTVÍ VLASTNÍKŮ DOMU LAUDONOVA 432/2, PRAHA 15

I. ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
(1) Společenství vlastníků domu Laudonova 432/2,Praha 15, se sídlem Praha 10 - Štěrboholy, Laudonova 432/2, PSČ 10200, IČ: 28419111, vedené u Městského soudu v Praze, spisová značka S 9121 (dále jen „Společenství“) je právnická osoba založená za účelem zajišťování správy objektu č.p. 432/2 (dále jen jako „Dům“) a pozemků parc. č. 439/141 a parc.č. 439/142 oboje na LV 962 (dále jen jako „Pozemek“), vše v obci Praha , katastrální území Štěrboholy (732516).
(2) Členy Společenství jsou všichni vlastníci jednotek v Domě, bytových i nebytových (dále jen „Jednotky“). Členství ve společenství je neoddělitelně spojeno s vlastnictvím Jednotky v domě. Za dluhy společenství vlastníků ručí jeho člen v poměru podle velikosti svého podílu na společných částech
(3) Vlastnické právo k jednotkám nabyli všichni vlastníci podle zákona č.72/1994 Sb., kterým se upravovaly některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům (zákon o vlastnictví bytů). Společenství vlastníků jednotek je již evidováno v rejstříku Společenství vlastníků u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou S 9121 dnem zápisu 15.07.2008 s přiděleným IČ:28419111.

II. NÁZEV A SÍDLO SPOLEČENSTVÍ
(1) Název společenství: Společenství vlastníků domu Laudonova 432/2, Praha 15
(2) Sídlo společenství: Praha 10 – Štěrboholy, Laudonova 432/2, PSČ 10200
(3) IČ Společenství: 28419111

III. PŘEDMĚT ČINNOSTI
(1) Předmětem činnosti Společenství je správa Domu a Pozemku. Při této činnosti je Společenství způsobilé nabývat práva a zavazovat se k povinnostem. Společenství může nabývat majetek a nakládat s ním pouze pro účely správy Domu a Pozemku. Společenství nesmí podnikat ani se podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů, být jejich společníkem nebo členem. Společenství není oprávněno zajišťovat dluhy třetích osob.
(2) Správa Domu a Pozemku zahrnuje vše, co je v zájmu všech členů Společenství nutné nebo účelné pro řádnou péči o Dům a Pozemek jako funkční celek a zachování nebo zlepšení společných částí Domu. Správa Domu zahrnuje i činnosti spojené s přípravou a prováděním změn společných částí Domu nástavbou, přístavbou, stavební úpravou nebo změnou v užívání, jakož i se zřízením, udržováním nebo zlepšením zařízení v Domě nebo na Pozemku sloužících všem spoluvlastníkům Domu. Správa se vztahuje i na společné části Domu, které slouží výlučně k užívání jen některému spoluvlastníku.
Společné části Domu jsou ty, které mají podle své povahy sloužit vlastníkům Jednotek v Domě společně. Společným je vždy Pozemek, na němž je Dům postaven, dále stavební části podstatné pro zachování Domu včetně jeho hlavních konstrukcí, jeho tvaru a vzhledu, jakož i pro zachování Jednotky jiného vlastníka, a zařízení sloužící i jinému vlastníku Jednotky k užívání jeho Jednotky. Společné části Domu jsou definovány v prohlášení vlastníka Domu.
(3) Správou Domu se rozumí zajišťování:
3.1 provozu Domu a Pozemku včetně technických zařízení a společných částí vnitřních technických sítí tak, aby společné části Domu byly způsobilé k jejich řádnému užívání členy Společenství a k řádnému užívání Jednotek v Domě,
3.2 úklidu, údržby, oprav a rekonstrukcí společných částí a prostor Domu, včetně havarijní údržby,
3.3 protipožárního zabezpečení Domu, včetně hromosvodů, jejich revize a opravy,
3.4 revizí a oprav společných částí technických sítí, rozvodů elektrické energie, plynu, vody a odvodu odpadních vod, tepla a teplé užitkové vody, vzduchotechniky, výtahu, zdroje tepla, zařízení pro příjem televizního a rozhlasového signálu a elektrických sdělovacích zařízení v Domě,
3.5 administrativní a operativně technické činnosti spojené se správou Domu, včetně vedení příslušné technické a provozní dokumentace Domu,
3.6 pojištění Domu,
3.7 vybírání předem určených plateb od členů Společenství jako záloh na služby spojené s užíváním Jednotek a náklady spojené se správou Domu a Pozemku, příspěvků dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu společných částí Domu, popřípadě dalších příspěvků, které jsou z rozhodnutí Společenství od jeho členů vybírány, a vedení evidence těchto záloh, příspěvků a nákladů, které jsou těmito prostředky hrazeny, a jejich vyúčtování členům Společenství,
3.8 zřízení a následné vedení účtu Společenství u banky a hospodaření se svěřenými peněžními prostředky přijatými od členů Společenství, s povinností oprávněných osob jednat s péčí řádného hospodáře při spravování těchto prostředků, podle pokynů schválených orgány Společenství,
3.9 vedení účetnictví Domu v souladu s příslušnými právními předpisy a vedení přehledu nákladů a výnosů Domu v jednotlivých účetních obdobích,
3.10 vedení seznamu členů Společenství,
3.11 dalších činností, které vyplývají pro Společenství z právních předpisů a technických postupů spojených se správou Domu.
(4) V rámci předmětu své činnosti Společenství sjednává smlouvy především o:
4.1 zajištění činností spojených se správou domu a pozemku
4.2 zajištění dodávek služeb spojených s užíváním Jednotek, nejde-li o služby, jejichž dodávky si členové Společenství zajišťují u dodavatele přímo,
4.3 zajištění dodávek služeb spojených s užíváním společných částí Domu a Pozemku,
4.4 pojištění Domu,
4.5 nájmu společných částí Domu,
4.6 zajištění provozu vybraných technických zařízení spojených s užíváním společných částí Domu a Pozemku a s užíváním Jednotek, ke kterým nemá osoba odpovědná za správu Domu a Pozemku oprávnění je provozovat, jako jsou domovní kotelny, výměníkové stanice a podobná vyhrazená technická zařízení.
(5) V souvislosti se smlouvami uvedenými výše v tomto článku Společenství zajišťuje vedení potřebných evidencí spojených se zajišťováním služeb a jejich úhradami včetně vyúčtování, a dále zajišťuje kontrolu plnění těchto smluv a uplatňování nároků z porušování smluvních povinností ze strany dodavatelů služeb.
(6) V rámci svých činností Společenství dále zajišťuje zejména:
6.1 včasné vymáhání plnění povinností uložených členům Společenství k tomu příslušným orgánem Společenství,
6.2 řádné hospodaření se svým majetkem a s finančními prostředky poskytovanými vlastníky Jednotek,
6.3 plnění dalších povinností spojených s předmětem činnosti Společenství podle zvláštních právních předpisů.

IV. ORGÁNY SPOLEČENSTVÍ
(1) Orgány společenství jsou:
1.1 Shromáždění Společenství (dále jen „shromáždění“),
1.2 výbor Společenství (dále jen „výbor“). IV.1 SHROMÁŽDĚNÍ
(1) Nejvyšším orgánem Společenství je shromáždění, které tvoří všichni členové Společenství, tedy všichni vlastníci Jednotek v Domě.
(2) Do výlučné působnosti shromáždění patří:
2.1 schválení a změna stanov,
2.2 schválení či změna prohlášení vlastníka Domu o rozdělení práva k Domu a Pozemku na vlastnické právo k Jednotkám,
2.3 volba a odvolávání členů výboru a rozhodování o výši jejich odměn v souvislosti s výkonem jejich funkce,
2.4 rozhodnutí o zřízení dalších orgánů Společenství, určení jejich práv a povinností, volba a odvolávání členů těchto orgánů a rozhodování o výši jejich odměn v souvislosti s výkonem jejich funkce,
2.5 schválení účetní závěrky, vypořádání výsledku hospodaření a zprávy o hospodaření Společenství a správě Domu, jakož i celkové výše příspěvků na správu Domu pro příští období a způsobu jejich placení a rozhodnutí o vyúčtování nebo vypořádání nevyčerpaných příspěvků, rozhodnutí o vypořádání příjmů z pronájmů uskutečňovaných jménem Společenství, schválení plánu hospodaření pro příští období,
2.6 schválení služeb spojených s užíváním Domu a Pozemku a určení výše záloh na jejich úhradu, jakož i způsobu rozúčtování cen služeb a nákladů na správu Domu a Pozemku na Jednotky,
2.7 rozhodování o:
a) členství Společenství v právnické osobě působící v oblasti bydlení,
b) změně účelu užívání Domu nebo Jednotky,
c) změně podlahové plochy Jednotek,
d) úplném nebo částečném sloučení nebo rozdělení Jednotek,
e) změně spoluvlastnického podílu na společných částech Domu a Pozemku (viz definice spoluvlastnického podílu v bodě V.2 (2) těchto Stanov),
f) změně v určení společné části Domu sloužící k výlučnému užívání vlastníka Jednotky,
g) opravě nebo stavební úpravě společné části Domu či Pozemku, převyšují-li náklady částku stanovenou platným prováděcím předpisem
2.8 udělování předchozího souhlasu k:
a) nabývání nemovitých věcí, bytů nebo nebytových prostor k účelům, které jsou předmětem činnosti Společenství, k majetkovým dispozicím s těmito věcmi (převody,
darování, zatěžování právy jiných osob, ručení těmito věcmi apod.); totéž platí pro jiná práva a jiné majetkové hodnoty, dále pro movité věci, je-li jejich pořizovací cena vyšší než částka určená usnesením shromáždění,
b) uzavření smlouvy o úvěru Společenstvím včetně schválení výše a podmínek úvěru,
c) uzavření smlouvy o zřízení zástavního práva k Jednotce ve prospěch Společenství, pokud dotčený vlastník Jednotky v písemné formě s uzavřením zástavní smlouvy souhlasí,
2.9 schválení či změna osoby, která bude zajišťovat činnosti správy Domu a Pozemku, včetně schválení uzavření, ukončení či změn smlouvy v ujednání o ceně nebo o rozsahu činností s touto osobou,
2.10 rozhodovat o pravidlech pro užívání Domu a Pozemku, jejichž dodržování zajišťuje výbor, podrobnější pravidla stanoví domovní řád
2.11 rozhodování o dalších záležitostech, které si shromáždění k rozhodnutí vyhradí.
(3) Shromáždění je svoláváno výborem nejméně jednou za rok. Výbor také svolá shromáždění, pokud o to požádají minimálně 2 členové Společenství, kteří mají dohromady více než ¼ všech hlasů, a to do 60 dnů od přijetí jejich žádosti. Pokud tak výbor neučiní, mohou tito navrhovatelé svolat shromáždění sami na náklad Společenství.
(4) Shromáždění se svolává nejméně 15 dnů před jeho konáním formou písemné pozvánky, která je vyvěšena na informační nástěnce Domu a vložena do poštovních schránek všech Jednotek v Domě. V pozvánce musí být uvedeno místo, čas a pořad jednání shromáždění. K pozvánce se připojuje informace o tom, kde se může člen Společenství seznámit s podklady k jednotlivým bodům jednání. Podklady pro jednání připravuje výbor nebo jiný svolavatel.
(5) Kdo shromáždění svolá, může ho odvolat nebo odložit stejným způsobem, jakým bylo svoláno. Stane-li se tak méně než týden před oznámeným datem konání shromáždění, nahradí Společenství členům, kteří se na shromáždění dostaví podle pozvánky, účelně vynaložené náklady.
(6) Jednání shromáždění řídí předseda výboru nebo pověřený člen výboru; v případě svolání shromáždění jiným svolavatelem řídí jednání shromáždění člen Společenství zmocněný tímto svolavatelem.
(7) Shromáždění rozhoduje veřejným hlasováním. Každý člen má počet hlasů odpovídající velikosti jeho spoluvlastnického podílu na společných částech Domu a Pozemku, členové Společenství, kteří jsou spoluvlastníky Jednotky, na shromáždění hlasují jako jeden vlastník s váhou hlasu odpovídající spoluvlastnickému podílu na společných částech Domu a Pozemku. Člen Společenství se může nechat na shromáždění zastoupit na základě plné moci, která musí být předložena Společenství před konáním shromáždění.
(8) Shromáždění je způsobilé se usnášet, jsou-li přítomni členové Společenství, kteří mají většinu všech hlasů. K přijetí rozhodnutí se vyžaduje souhlas většiny hlasů přítomných členů. Při rovnosti hlasů se po dalším objasnění řešeného problému hlasuje znovu. Pokud se i při opakovaném hlasování dosáhne rovnosti hlasů, hlasování se již dále neopakuje. Rozhodnutí není přijato.
(9) Pokud se mění všem vlastníkům velikost spoluvlastnických podílů na společných částech Domu a Pozemku nebo se mění poměr výše příspěvků na správu Domu a Pozemku jinak než v důsledku změny podílů na společných částech Domu, vyžaduje se souhlas všech vlastníků Jednotek.
(10) Každý člen Společenství je oprávněn se účastnit shromáždění a požadovat i dostat na něm vysvětlení záležitostí Společenství, vztahuje-li se požadované vysvětlení k předmětu jednání shromáždění.
(11) Z jednání shromáždění se pořizuje zápis, za jehož pořízení odpovídá svolavatel. Ze zápisu musí být patrné, kdo shromáždění svolal a jak, datum a místo konání, kdo ho zahájil, kdo mu předsedal, jaké případné další orgány shromáždění zvolilo, zda bylo shromáždění schopné usnášení, jaká usnesení byla přijata a jakým počtem hlasů a kdy byl zápis vyhotoven. Zápis dále musí obsahovat námitky členů proti rozhodnutí shromáždění, kteří požádali o jejich zaprotokolování. Přílohu zápisu tvoří listina přítomných s jejich podpisy a písemné podklady, které byly předloženy k jednotlivým projednávaným bodům. Zápis podepisuje předsedající a zapisovatel. Zápisy včetně písemných podkladů k jednání shromáždění musí být uschovány a zpřístupněny k nahlédnutí členům Společenství.
(12) Je-li pro to důležitý důvod, může každý vlastník Jednotky navrhnout soudu, aby rozhodl o záležitosti, která byla shromáždění řádně předložena k rozhodnutí, ale o které nebylo rozhodnuto pro nezpůsobilost shromáždění usnášet se.
(13) Je-li pro to důležitý důvod, může přehlasovaný vlastník Jednotky navrhnout soudu, aby zrušil rozhodnutí shromáždění a o dané záležitosti rozhodl sám; v rámci tohoto řízení může také navrhnout, aby soud dočasně zakázal jednat podle napadeného rozhodnutí. Toto právo zaniká uplynutím 3 měsíců od okamžiku, kdy se dotčený vlastník o rozhodnutí shromáždění dozvěděl nebo dozvědět mohl.
(14) Každý člen Společenství a dále ten, kdo na tom má zájem hodný právní ochrany, může navrhnout soudu, aby rozhodl o neplatnosti rozhodnutí shromáždění nebo výboru, které je v rozporu se zákonem nebo stanovami Společenství. Toto právo zaniká do 3 měsíců ode dne, kdy se navrhovatel o rozhodnutí dozvěděl nebo mohl dozvědět, nejpozději do 1 roku od přijetí rozhodnutí.
(15) Není-li svolané shromáždění způsobilé usnášet se, může Výbor zorganizovat hlasování všech členů Společenství mimo shromáždění písemnou formou o týchž záležitostech do jednoho měsíce ode dne, na který bylo zasedání svoláno. Návrh na takové hlasování musí obsahovat návrh usnesení, podklady potřebné pro jeho posouzení nebo údaj, kde jsou
přístupné členům Společenství k seznámení, údaj o lhůtě, ve které se má člen Společenství vyjádřit a jakým způsobem. Lhůta pro vyjádření musí činit minimálně 15 dní od obdržení návrhu na takové hlasování členem Společenství. Návrh hlasování musí být doručen všem členům Společenství, přičemž za doručení se považuje vhození do poštovní schránky všech Jednotek v Domě nebo jiná forma doručení.
(16) Rozhodnutí písemného hlasování se přijímá většinou hlasů všech členů Společenství. K platnosti hlasu je třeba písemné vyjádření člena Společenství s uvedením dne, měsíce a roku, kdy bylo učiněno, podepsané vlastní rukou na listině obsahující plné znění návrhu rozhodnutí, které je doručeno nebo předáno výboru Společenství.
(17) Výsledek písemného hlasování oznámí výbor písemnou formou všem členům Společenství, a pokud bylo usnesení přijato, zašle jim jeho úplné znění. Doručuje se formou vhození do poštovní schránky všech Jednotek v Domě. IV.2 VÝBOR
(1) Výbor je výkonným i statutárním orgánem Společenství. Řídí a organizuje běžnou činnost Společenství a rozhoduje ve věcech spojených se správou Domu a Pozemku s výjimkou těch věcí, které jsou podle zákona nebo těchto stanov ve výlučné působnosti shromáždění, anebo si je shromáždění k rozhodnutí vyhradí. Výbor připravuje podklady pro jednání Shromáždění, které výbor svolává nejméně jednou za rok.
(2) Výbor je voleným orgánem, má 3 členy, které volí a odvolává shromáždění.
(3) Členem výboru může být pouze fyzická osoba, která je ke dni volby starší 18 let, plně svéprávná a bezúhonná a je členem Společenství. Členem výboru nemůže být osoba, která sama nebo její příbuzný v řadě přímé, sourozenec nebo manžel (manželka) či jiná osoba blízká je členem výboru nebo jiného orgánu Společenství, vyjma shromáždění.
(4) Návrh kandidáta výboru předkládají členové SVJ. Nenavrhnou-li členové kandidáta nejpozději před zahájením shromáždění, na kterém se má konat volba tohoto člena výboru, navrhne kandidáta výbor.
(5) Funkční období členů výboru činí 5 let; člen výboru může být zvolen opakovaně. Členství ve výboru začíná dnem zvolení do funkce a končí uplynutím funkčního období, nebo odstoupením z funkce, odvoláním z funkce shromážděním, nebo zánikem jeho členství ve Společenství, popřípadě dnem zvolení nového výboru.
(6) Člen výboru může před uplynutím funkčního období z funkce odstoupit. Odstoupení musí písemně oznámit výboru, a to na adresu sídla Společenství. Jeho funkce končí uplynutím dvou měsíců od dojití oznámení o odstoupení výboru.
(7) Člen výboru může být před uplynutím funkčního období ze své funkce odvolán shromážděním, pokud závažným způsobem nebo opakovaně poruší své povinnosti,
nebo pokud je neomluveně nečinný po dobu nejméně 3 měsíců. Jeho funkce končí dnem, kdy byl z funkce odvolán.
(8) Výbor volí a odvolává ze svých členů předsedu a místopředsedu. Za výbor navenek jedná každý z členů výboru samostatně. Jde-li o písemné právní jednání, které činí výbor, musí být podepsáno vždy dvěma členy výboru. Veškerá jednání, která činí předseda, v jeho nepřítomnosti místopředseda jménem výboru či Společenství, musí být předem schválena výborem, ať už jednotlivě nebo obecně jako náplň jeho funkce.
(9) Předseda, v jeho nepřítomnosti místopředseda výboru organizuje, svolává a řídí činnost výboru, organizuje běžnou činnost Společenství. Výbor koná své schůze podle potřeby, nejméně však jedenkrát za šest měsíců. Místopředseda svolává a řídí jednání výboru, pokud tak neučiní z jakýchkoliv důvodů předseda výboru. Na schůzích výboru jsou projednávány aktivity Společenství od minulé schůze, připomínky členů a schvalovány návrhy dalších úkonů Společenství.
(10) Výbor rozhoduje veřejným hlasováním, každý člen výboru má 1 hlas. Výbor je schopen usnášení, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. K přijetí usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny hlasů přítomných členů výboru.
(11) Z každého jednání výboru musí být pořízen zápis, který vyhotoví předseda výboru nebo jím pověřený člen do 30 dnů od konání výboru. Zápis musí obsahovat datum a místo konání, přijatá usnesení, výsledky hlasování členů výboru, případné námitky členů výboru proti usnesení výboru, pokud požádali o jejich zaprotokolování, prezenční listinu jako přílohu.
(12) Členové výboru jsou povinni jednat s péčí řádného hospodáře a chránit zájmy členů Společenství. Členové výboru odpovídají za škodu, kterou způsobí Společenství nebo jeho jednotlivým členům porušením právní povinnosti při výkonu své funkce. Odpovědnosti se člen výboru zprostí, prokáže-li, že škodu nezavinil, resp. jestliže nesouhlasil s rozhodnutím výboru, z něhož vznikla Společenství škoda, a nechal si svůj nesouhlas zaprotokolovat v příslušném zápise z jednání výboru. Závazek k výkonu volené funkce v orgánu společenství je závazkem osobní povahy a člen voleného orgánu společenství se nemůže nechat zastoupit při výkonu své funkce, vyjma zmocnění jiného člena výboru, aby za něj v jednotlivém případě hlasoval.
(13) Členům výboru může být poskytováno finanční plnění za výkon funkce ve výši určené shromážděním.
(14) Výbor jako výkonný orgán Společenství zejména:
14.1 zajišťuje záležitosti Společenství ve věcech Správy Domu a Pozemku, pokud nejde o záležitosti, které jsou v působnosti shromáždění; zajišťuje plnění usnesení shromáždění a odpovídá mu za svou činnost,
14.2 plní usnesení shromáždění a odpovídá mu za svoji činnost,
14.3 připravuje podklady pro jednání shromáždění, svolává ho, předkládá mu zprávu o hospodaření Společenství a účetní závěrku, zprávu o správě Domu a Pozemku a o dalších činnostech Společenství, které obsahují zejména základní údaje o provedených a plánovaných opravách, údržbě a povinných revizích včetně údajů o použití a stavu příspěvků na správu Domu a Pozemku,
14.4 rozhoduje o uzavírání smluv ve věcech předmětu činnosti Společenství, zejména k zajištění oprav, pojištění Domu a zajištění dodávky služeb spojených s užíváním Domu a Jednotek,
14.5 odpovídá za vedení účetnictví, za sestavení účetní závěrky a za předložení přiznání k daním, pokud tato povinnost vyplývá z právních předpisů,
14.6 zřizuje a následně vede účet Společenství u banky a hospodaří se svěřenými peněžními prostředky přijatými od členů Společenství s péčí řádného hospodáře,
14.7 zajišťuje řádné vedení písemností Společenství, vede seznam členů Společenství,
14.8 provádí výběr správce Společenství a dohlíží na jeho činnost,
14.9 stanovuje a sděluje jednotlivým členům Společenství podle usnesení shromáždění výši záloh určených na úhradu nákladů za služby a na výdaje spojené se správou Domu a Pozemku a výši zálohové platby na opravy a údržbu společných částí Domu a Pozemku,
14.10 zajišťuje vyúčtování záloh na úhradu nákladů za služby a na výdaje spojené se správou Domu a Pozemku a vypořádání nedoplatků nebo přeplatků,
14.11 kontroluje plnění povinností jednotlivými členy Společenství,
14.12 zajišťuje včasné plnění závazků Společenství vzniklých ze smluv a jiných závazků a povinností vůči třetím osobám a včasné vymáhání pohledávek Společenství,
14.13 zajišťuje nahlížení do písemností Společenství jeho členy, vypracovává na jejich žádost výpisy či opisy z písemností,
14.14 rozhoduje o opravě nebo stavební úpravě společné části Domu či Pozemku, nepřevyšují-li náklady v jednotlivých případech částku 1.000,-Kč v průměru na každou jednotku; tento limit neplatí, pokud se jedná o opravy způsobené havárií na společných částech,
14.15 rozhoduje na základě předcházejícího souhlasu shromáždění o nabývání nemovitých věcí, bytů nebo nebytových prostor k účelům, které jsou předmětem činnosti Společenství, k majetkovým dispozicím s těmito věcmi (převody, darování, zatěžování právy jiných osob, ručení těmito věcmi apod.); totéž platí pro jiná práva a jiné majetkové hodnoty, dále pro movité věci, pokud jejich pořizovací cena nepřevýší částku určenou usnesením shromáždění,
(15) Výbor jako statutární orgán Společenství zejména:
15.1 v souladu s právními předpisy, těmito stanovami a usneseními shromáždění činí právní jednání jménem Společenství navenek ve věcech předmětu činnosti Společenství, zejména uzavírá smlouvy,
15.2 zajišťuje kontrolu kvality dodávek služeb a jiných plnění podle uzavřených smluv se třetími stranami a činí vůči dodavatelům potřebná právní nebo jiná opatření k odstranění zjištěných nedostatků, k náhradě vzniklé škody, či k vymáhání jiného plnění třetích stran,
15.3 jménem Společenství vymáhá plnění povinností uložených členům Společenství,
15.4 plní povinnosti stanovené právními předpisy ve vztahu k rejstříku společenství vlastníků jednotek.

V. ČLENSTVÍ VE SPOLEČENSTVÍ

V.1 VZNIK A ZÁNIK ČLENSTVÍ
(1) Členy Společenství se stávají fyzické i právnické osoby, které nabyly vlastnictví k jednotce v Domě. Jejich členství vzniká dnem nabytí vlastnictví k Jednotce.
(2) Společnými členy Společenství jsou spoluvlastníci Jednotky nebo manželé, kteří mají Jednotku ve společném jmění manželů. Ze společného členství jsou společní členové oprávněni a povinni společně a nerozdílně. Spoluvlastníci Jednotky jako společní členové mají postavení vlastníka Jednotky a na shromáždění hlasují jako jeden vlastník – člen Společenství s váhou hlasu odpovídající jeho spoluvlastnického podílu na společných částech Domu, přičemž váha hlasu je nedělitelná. Pokud se spoluvlastníci neshodnou na jednotném rozhodnutí pro hlasování v konkrétním případě, považuje se jejich hlasování v tomto konkrétním případě jako by se zdrželi hlasování.
(3) Výbor vede seznam členů Společenství, každého člena zapíše neprodleně poté, kdy člen oznámí Společenství prokazatelně nabytí vlastnictví Jednotky, nebo kdy se výbor dozví o jeho vlastnictví Jednotky jinak. V seznamu členů Společenství musí být u každého člena Společenství uvedena vedle jména, příjmení, data narození a místa trvalého pobytu i doručovací adresy též váha hlasu při hlasování na shromáždění.
(4) Vlastník Jednotky je povinen do 1 měsíce od nabytí vlastnictví Jednotky v Domě oznámit výboru nabytí svého vlastnictví spolu s údaji uvedenými v odst. V.1(3).
(5) Členství ve Společenství zaniká:
5.1 převodem nebo přechodem vlastnictví Jednotky,
5.2 úmrtím člena Společenství - fyzické osoby,
5.3 zánikem člena Společenství - právnické osoby bez právního nástupnictví,
5.4 zánikem Jednotky, jejímž vlastníkem je člen Společenství,
5.5 dalším způsobem, pokud to stanoví zákon.
(6) Společné členství spoluvlastníků zaniká a mění se na členství jednoho ze spoluvlastníků dnem, kdy se zapíše změna předchozího spoluvlastnictví jednotky na výlučné vlastnictví jediného člena Společenství do katastru nemovitostí; tuto změnu je povinen člen Společenství oznámit výboru Společenství do 1 měsíce od změny vlastnictví. V.2 PRÁVA A POVINNOSTI ČLENA SPOLEČENSTVÍ
(1) Člen Společenství má práva a povinnosti vlastníka Jednotky, spoluvlastníka společných částí Domu a Pozemku, a práva a povinnosti člena Společenství uvedená v příslušných právních předpisech a těchto stanovách.
(2) Každý člen Společenství má podíl na společných částech Domu a na souvisejícím Pozemku ve výši odpovídající podílu podlahové plochy jeho Jednotky na podlahové ploše všech Jednotek v Domě (dále jen „spoluvlastnický podíl“). Tomuto podílu odpovídá výše hlasovacích práv člena Společenství na shromáždění, podíl na hospodaření Společenství, na jeho majetku i závazcích, a v tomto podílu ručí za závazky Společenství.
(3) Člen Společenství je oprávněn:
3.1 svobodně užívat svoji Jednotku i společné části Domu, nesmí však ztížit jinému vlastníku Jednotky v Domě výkon stejných práv ani ohrozit, změnit či poškodit společné části Domu,
3.2 účastnit se veškeré činnosti Společenství způsobem a za podmínek stanovených zákonem a těmito stanovami,
3.3 účastnit se jednání shromáždění a hlasováním se podílet na jeho rozhodování,
3.4 volit a být volen do orgánů Společenství,
3.5 předkládat orgánům Společenství návrhy a podněty ke zlepšení činnosti Společenství a k odstranění nedostatků v jejich činnosti,
3.6 obdržet roční vyúčtování záloh na úhradu nákladů na služby spojené s užíváním Jednotky a společných částí Domu a na správu Domu a Pozemku a vrácení případných přeplatků,
3.7 nahlížet do písemných podkladů pro jednání shromáždění, do zápisu ze schůze shromáždění, do smluv sjednaných Společenstvím a do podkladů, z nichž vychází určení výše jeho povinnosti podílet se na nákladech spojených se správou Domu a Pozemku a s dodávkou služeb spojených s užíváním Jednotky,
3.8 nahlížet do ostatních dokumentů Společenství, seznámit se s roční účetní závěrkou před jejím projednáním na shromáždění, s přehledem skutečně vynaložených nákladů za uplynulý rok a s návrhem finančního plánu hospodaření na následující rok.
(4) Člen Společenství je povinen:
4.1 dodržovat tyto stanovy a plnit usnesení orgánů Společenství,
4.2 řídit se při užívání společných částí Domu, Pozemku a společných zařízení Domu právními předpisy a pokyny výrobce nebo správce technických zařízení,
4.3 udržovat svoji Jednotku i společné části Domu, které má ve svém výlučném užívání, tak, aby byl zachován dobrý vzhled Domu a nezávadný stav dle hygienických a jiných platných právních předpisů,
4.4 od okamžiku vzniku jeho členství se řídit Stanovami Společenství a dalšími pravidly pro správu Domu a pro užívání společných částí a prostor Domu. Je povinen zajistit, aby tato pravidla dodržovaly i osoby, kterým umožní přístup do své Jednotky či Domu,
4.5 odstranit na svůj náklad závady a poškození, které na jiných Jednotkách nebo na společných částech Domu způsobil sám nebo ti, kteří s ním Jednotku užívají, pokud tak sám neučiní do 30 dnů od odeslání výzvy Společenství ke zjednání nápravy, je Společenství oprávněno tyto závady a poškození nechat na náklad tohoto člena odstranit,
4.6 pokud upravuje stavebně svoji Jednotku či společné části Domu, které má ve svém výlučném užívání, je povinen předem předat výboru ověřenou projektovou dokumentaci, a v případě změny společné části Domu tuto provést pouze po předchozím souhlasu výboru, popřípadě shromáždění Společenství. Dále je povinen umožnit přístup do Jednotky či společné části Domu, kterou má ve svém výlučném užívání, zástupci Společenství k ověření, zda stavební úpravy Jednotky neohrožují, nepoškozují nebo nemění společné části či prostory Domu či jiné Jednotky v Domě nebo zda stavební úpravy společné části Domu, které má ve svém výlučném vlastnictví, jsou prováděny v souladu s projektovou dokumentací a schválením výboru či shromáždění Společenství. V případech, kde to stanoví právní předpis, je člen Společenství oprávněn provádět úpravy Jednotky či společných částí Domu jen se souhlasem členů Společenství nebo na základě smlouvy o výstavbě uzavřené s členy Společenství,
4.7 je povinen se zdržet všeho, co by bránilo údržbě, opravě, úpravě, přestavbě či jiné změně Domu či Pozemku, o nichž bylo řádně rozhodnuto. Pokud to bude třeba, je povinen umožnit přístup do své Jednotky osobě pověřené Společenstvím. To platí i pro umístění, údržbu a kontrolu zařízení pro měření spotřeby vody, plynu, tepla, elektřiny či jiných energií,
4.8 neprodleně upozornit výbor Společenství na závady vzniklé na společných částech Domu, jakož i na jednání jiných osob či na jiné skutečnosti, na základě kterých dochází nebo může dojít k poškození společných částí Domu nebo narušení práv či právem chráněných zájmů členů Společenství či Společenství jako celku a podle svých schopností a možností působit
proti takovému poškozování včetně činnosti směřující k předcházení vzniku škody, a to jak vůči členům Společenství, tak vůči třetím osobám,
4.9 hradit v určených termínech stanovené zálohy na úhradu nákladů za služby a na výdaje spojené se správou Domu a Pozemku a příspěvek dlouhodobé zálohové platby na opravy a údržbu společných částí Domu a Pozemku,
4.10 hradit v určených termínech nedoplatky vyplývající z vyúčtování záloh a příspěvku dlouhodobé zálohové platby na opravy a údržbu společných částí Domu a Pozemku,
4.11 nahlásit výboru do 1 měsíce změnu doručovací adresy, osoby užívající Jednotku či jiných údajů vedených v evidenci Společenstvím u jednotlivých členů či Jednotek.
(5) Soud může nařídit prodej Jednotky toho člena Společenství, který porušuje povinnost uloženou mu vykonatelným rozhodnutím soudu způsobem podstatně omezujícím či znemožňujícím práva ostatních členů Společenství.
(6) Za hrubé a závažné porušení povinností člena Společenství je považováno chování člena, kdy je v prodlení s:
6.1 úhradami dlouhodobé zálohy na provoz, opravy a údržbu společných částí Domu a Pozemku a za plnění poskytovaná s užíváním Jednotky (tj. např. služby), popřípadě i jiných plateb, k jejichž úhradě se zavázal, a to včetně příslušenství uvedených plateb (dále společně jen „Platby“) a jeho dluh odpovídá výši trojnásobku měsíční platby,
6.2 jakoukoliv Platbou, nebo i částí Platby, pokud doba prodlení s úhradou byť jednotlivé Platby či její části překročí dobu tří měsíců,
6.3 popřípadě pokud je v opakovaném prodlení s Platbami nebo částmi Plateb. Za opakované prodlení se považuje třetí případ prodlení,
a písemně nepožádal Společenství o odklad povinnosti k úhradě plateb nejpozději do deseti pracovních dnů poté, co součet dlužné částky dosáhl výše v tomto odstavci Stanov uvedené, popř. co uplynula mezní doba prodlení s úhradou byť jednotlivé Platby a nečiní-li kroky k urychlenému vyrovnání dluhu. Takové jednání je považováno za jednání podstatně omezující ostatní vlastníky Jednotek, neboť tito musí nedostatek finančních prostředků Společenství hradit ze svých prostředků. V.3 HOSPODAŘENÍ SPOLEČENSTVÍ A ZPŮSOB NAKLÁDÁNÍ S JEHO MAJETKEM
(1) Společenství hospodaří s finančními prostředky poskytovanými členy Společenství zálohově na úhradu nákladů za služby a na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí Domu a Pozemku.
(2) Společenství může nabývat majetek a nakládat s ním pouze pro účely správy Domu a Pozemku. Společenství nesmí podnikat ani se podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů, být jejich společníkem nebo členem. Společenství není oprávněno zajišťovat
dluhy třetích osob. Dluhy Společenství je možné zajistit zástavním právem k Jednotkám, pokud s tím písemně vysloví souhlas vlastníci dotčených Jednotek.
(3) Nabude-li Společenství věci, práva, jiné majetkové hodnoty, byty nebo nebytové prostory k účelům uvedeným v zákoně či těchto Stanovách, je povinno s nimi hospodařit pouze v souladu s vymezeným účelem.
(4) Společenství je oprávněno v zastoupení jednotlivých vlastníků Jednotek a na jejich účet pronajímat společné části či prostory Domu a Pozemku, k čemuž mu tímto členové Společenství udělují zmocnění. Příjmy z pronájmů jsou příjmem všech členů Společenství a jsou rozdělovány podle výše jejich spoluvlastnických podílů. O vypořádání příjmů z pronájmů za jednotlivá účetní období rozhoduje shromáždění Společenství, které je mimo jiné oprávněno rozhodnout o převodu příjmů z pronájmů do dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu společných částí Domu a Pozemku.
(5) Výbor může činit právní jednání týkající se nabytí, zcizení, pronajímání či zatížení movitého majetku Společenství, nebo o jiném nakládání s nimi pouze do hodnoty určené usnesením shromáždění.
(6) Společenství vede účetnictví podle platných právních předpisů, a to odděleně prostředky na úhradu nákladů za služby a na výdaje spojené se správou údržbou a opravami společných částí Domu a Pozemku.
(7) Jednotlivé náklady Společenství za služby spojené s užíváním jednotek jsou rozdělovány mezi členy Společenství v souladu s platnou právní normou a usnesením orgánů Společenství.
(8) Náklady Společenství za služby související s provozem společných částí Domu a Pozemku, výdaje spojené s údržbou a opravami Domu a Pozemku jsou rozdělovány mezi členy Společenství podle velikosti jejich spoluvlastnického podílu.
(9) Společenství může rozhodnout o pověření jiné osoby zajišťováním činností uvedených v odst. V.3 (1) a V.3 (4) až V.3 (7) (správce), dle čl. VI těchto stanov.
(10) Členové Společenství jsou z právních jednání týkajících se Domu anebo Pozemku oprávněni a povinni v poměru odpovídajícím velikosti jejich spoluvlastnických podílů na společných částech a prostorách Domu a Pozemku.

VI. ZAJIŠŤOVÁNÍ SPRÁVY DOMU A DALŠÍCH ČINNOSTÍ NA ZÁKLADĚ SMLOUVY SE SPRÁVCEM
(1) Společenství může zajišťovat provozní, technické, správní a obdobné činnosti spojené se správou Domu a Pozemku, včetně vedení účetnictví a komunikace s bankou, popřípadě některé z těchto činností, na základě smlouvy se správcem, kterým může být fyzická nebo právnická osoba.
(2) Smlouva se správcem musí obsahovat:
2.1 vymezení činností, které bude správce vykonávat,
2.2 povinnost správce předkládat výboru a následně shromáždění ke schválení návrhy výše záloh na úhradu za služby spojené s užíváním Jednotek a nákladů na správu Domu a Pozemku a výše, návrhy na rozúčtování nákladů na služby a na správu Domu a pozemku a další návrhy, které podle zákona a těchto stanov schvalují příslušné orgány Společenství,
2.3 určení způsobu hospodaření s příspěvky na správu Domu a Pozemku a s finančními prostředky poskytovanými na úhradu služeb včetně jejich evidence,
2.4 povinnost správce předkládat jím uzavírané smlouvy nebo jejich změny předem ke schválení orgánu společenství příslušnému podle těchto stanov, pokud bude správce Společenstvím zmocněn k jejich uzavírání,
2.5 povinnost správce předložit jednou ročně výboru a následně shromáždění zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků, o stavu společných částí Domu, jakož i o jiných významných skutečnostech,
2.6 povinnost správce před ukončením jeho činnosti podat výboru a následně shromáždění zprávu o své činnosti a předat výboru všechny písemné materiály o správě Domu a své činnosti,
2.7 další náležitosti stanovené shromážděním nebo výborem,
2.8 pravidla po nakládání s peněžními prostředky na bankovním účtu Společenství.
(3) Výběr správce a zásadní ustanovení smlouvy se správcem nebo jejich změny schvaluje shromáždění Společenství. Smlouvu se správcem uzavírá výbor Společenství.
(4) Uzavřením smlouvy se správcem podle odstavců VI. (1) až VI. (3) nemůže být dotčena výlučná rozhodovací působnost orgánů Společenství plynoucí z příslušných právních předpisů a z těchto stanov.

VII. ÚHRADA NÁKLADŮ SPOJENÝCH SE SPRÁVOU DOMU A POZEMKU
(1) Člen Společenství je povinen hradit zálohy na služby spojené s užíváním Jednotky a na náklady spojené se správou, údržbou a opravami společných částí Domu a Pozemku (dále jen „Příspěvek“), ve výši stanovené v souladu s těmito Stanovami a platnou právní normou, výborem či správcem Domu. Stanovené Příspěvky jsou splatné vždy do posledního dne kalendářního měsíce, za který se hradí, a to na účet Společenství, pokud výbor nestanoví jinak. V případě prodlení člena Společenství s úhradou Příspěvku je člen povinen uhradit Společenství poplatek z prodlení v zákonné výši za každý započatý den prodlení a dále částku 100,- Kč za každou výzvu k úhradě dlužných částek, kterou mu Společenství či osoba jím zmocněná zašle (tj. i v případě prodlení s platbou nákladů souvisejících se správou Domu bude
člen Společenství povinen uhradit úrok z prodlení v zákonné výši poplatku z prodlení dle zvláštního právního předpisu upravujícího vyúčtování služeb). Zprávu o hospodaření vypracovává výbor jednou ročně po skončení účetního období a předkládá ji ke schválení shromáždění. Nevyčerpané zůstatky zálohové platby na provoz, údržbu a opravy společných částí Domu se převádějí do následujícího roku, nerozhodne-li shromáždění jinak.
(2) Výbor nebo správce Domu jednou ročně provede vyúčtování záloh na služby spojené s užíváním Jednotky. Úhrada přeplatků či nedoplatků je splatná v termínu uvedeném ve vyúčtování. Vyúčtování se považuje za doručené okamžikem jeho vhození do poštovní schránky příslušné Jednotky v Domě. V případě prodlení člena Společenství s úhradou zálohy nebo ročního vyúčtování je člen povinen uhradit Společenství poplatek z prodlení v zákonné výši za každý započatý den prodlení a dále částku 100,- Kč za každou výzvu k úhradě dlužných částek, kterou mu Společenství či osoba jím zmocněná zašle, a dále v plné výši náklady právního zastoupení Společenství ve věci vymáhání jeho dlužných částek (tj. i v případě prodlení s platbou nákladů souvisejících se správou Domu a Pozemku bude člen Společenství povinen uhradit úrok z prodlení v zákonné výši poplatku z prodlení dle zvláštního právního předpisu upravujícího vyúčtování služeb).
(3) Došlé platby od členů Společenství se započítávají na nejstarší dlužné platby, které ještě nebyly zažalovány.

VIII. PRAVIDLA PRO UŽÍVÁNÍ SPOLEČNÝCH PROSTOR A PRO TVORBU ROZPOČTU
1) Člen společenství je povinen dodržovat klid, pořádek a čistotu ve společných částech, vyvarovat se jednání porušujícího dobré mravy, veřejný pořádek nebo jednání, které by bránilo nerušenému výkonu práv ostatních členů společenství.
2) V případě chovu domácích zvířat je člen společenství povinen dbát, aby nedocházelo k obtěžování zejména pachem, hlukem nebo znečišťováním společných částí a společných prostor, dodržovat hygienické, veterinární a bezpečnostní předpisy. Je povinen zamezit volnému pobíhání jím držených domácích zvířat, nepřechovávat zvířata a nekrmit je ve společných částech domu a na pozemku, dbát, aby jím držená zvířata neznečišťovala okolí domu a v případě vzniku znečištění toto ihned na svůj náklad odstranit. V opačném případě může nápravu zajistit společenství na náklady vlastníka, který tuto povinnost porušil. Člen společenství je povinen zdržet se chovu zvířat k domácímu chovu nevhodných, případně nebezpečných druhů.
3) Člen společenství je povinen zdržet se umisťování předmětů nepatřících k vybavení domu ve společných částech a společných prostorách domu, zejména ukládání látek snadno vznětlivých, hořlavých nebo jinak nebezpečných, zdržet se užívání otevřeného ohně, kouření ve společných prostorách domu, výtahové kabině a v prostoru na střeše nebo
vytváření přepážek ve společných částech, větrání bytu do společných vnitřních prostor domu.
4) Člen společenství je povinen zdržet se užívání balkonu a lodžií jako skladiště, zajistit, aby předměty umístěné na balkonech a lodžiích byly zabezpečeny.
5) Vývěsky, nápisy a další informační zařízení mohou být v prostorách domu a na domě umisťovány pouze s předchozím písemným souhlasem statutárního orgánu společenství; tento souhlas nenahrazuje povolení příslušného orgánu státní správy, je-li ho třeba. Při zániku práva na umístění informačního zařízení se člen společenství zavazuje neprodleně toto zařízení odstranit a svým nákladem uvést místo do původního stavu. Člen společenství se zdrží umisťování reklam a vývěsek na informační tabuli sloužící pro podávání informací statutárním orgánem.
6) Člen společenství je povinen dbát na správné označení poštovní schránky, zvonku k bytu a vstupních dveří do bytu jménem svým nebo jménem osoby, jíž umožnil užívání bytu.
7) Pokud je nezbytné, aby člen společenství uzavřel domovní uzávěry vody, projedná to předem se statutárním orgánem společenství a vyžádá si jeho souhlas. Člen společenství zajistí, aby uzavření a otevření uzávěrů bylo včas oznámeno ostatním dotčeným členům společenství. To neplatí v případě havárií nebo při odvracení nebezpečných situací. K hlavním uzávěrům vody, plynu, kanalizačním čistícím vstupům a dalším obdobným zařízením ve společných prostorách musí být vždy zajištěn volný přístup. Pokud jsou tato zařízení umístěna v prostorách, které užívá člen společenství (sklepní kóje, garáže apod.), musí být přijata taková opatření, aby k nim byl umožněn přístup i za nepřítomnosti člena společenství.
8) Klíče od uzamykaných společných prostor v domě, tj. od místností, kde jsou domovní uzávěry vodovodu, plynovodu, strojovny výtahu a dalších důležitých zařízení, jsou uloženy na místě k tomu určeném statutárním orgánem.
9) Každý člen společenství je povinen si při užívání jednotky počínat v souladu s dobrými mravy tak, aby nedocházelo k obtěžování ostatních členů společenství; při provádění stavebních prací v jednotkách je povinen oznámit termín provádění stavebních prací statutárnímu orgánu společenství i ostatním členům společenství a dbát na to, aby byly práce prováděny pouze v době od 8:00 hod. do 18:00 hod. V době od 22:00 hod. do 6:00 hod. se každý člen společenství zdrží hluku, používání hlučných přístrojů a nástrojů, hry na hudební nástroje, zpěvu a hlučné komunikace.
10) Člen společenství je povinen zajistit, aby byl dodržován pořádek ve sklepních prostorách, zdržet se umisťování snadno vznětlivých, hořlavých nebo jinak nebezpečných látek a předmětů do sklepních prostor.
11) Statutární orgán zajišťuje kontrolu využití společných částí v porovnání s jejich původním
určením. V případě zájmu člena společenství o využití společných částí, včetně
společných domovních prostor, uzavírá člen společenství dohodu s ostatními vlastníky
jednotek prostřednictvím společenství.
12) Rozpočet schvaluje shromáždění vlastníků nejpozději do začátku rozpočtového roku, na
který se rozpočet schvaluje. Návrh rozpočtu předkládá statutární orgán společenství.
Rozpočet zahrnuje dvě části:
* hospodaření s dlouhodobou zálohou na opravy a technické zhodnocení společných částí domu s těmito údaji:
- tvorba z pravidelných i mimořádných příspěvků členů společenství na správu domu a pozemku,
- čerpání na jmenovitě uvedené opravy, modernizace a rekonstrukce společných částí domu,
- zůstatek k 31.12.;
* náklady nehrazené z dlouhodobé zálohy

IX. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
(1) Právní vztahy neupravené těmito Stanovami se řídí platnými a účinnými právními předpisy ČR.
(2) Tato verze stanov byla schválena shromážděním Společenství konaným dne 8. 11. 2016.

 

Příloha stanov č. 1 Pravidla pro rozúčtování nákladů, stanovení záloh a jejich vyúčtování
- Pravidla rozúčtování nákladů vzniklých při užívání jednotek v domě, správě domu a pozemku
- Pravidla pro stanovení výše záloh na služby spojené s užíváním jednotek, provoz a na příspěvek na správu domu; a
- Pravidla pro platbu a vyúčtování záloh

1) Dlouhodobá záloha na opravy (tzv. fond oprav)

Vlastníci jednotek jsou povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku. Náklady na správu domu a pozemku hradí společenství v případě běžné vlastní správní činnosti ze zúčtovatelných záloh, náklady související s provozem, údržbou, opravami, rekonstrukcí a technickou správou domu a pozemku (popsané v § 7 písm. a) nařízení vlády č. 366/2013 Sb.) jsou hrazeny z dlouhodobé zálohy na opravy, ze které se vytváří stálý fond oprav. Dlouhodobá záloha na opravy je hrazena vlastníky jednotek poměrně dle velikosti spoluvlastnického podílu. Výše dlouhodobých záloh se určí usnesením shromáždění dopředu tak, aby byly kryty předpokládané náklady, jejichž vynaložení je očekáváno v následujícím zúčtovacím období, jakož i v dalších letech na opravy.

Finance, které poskytnou vlastníci ve formě záloh, jsou závazkem společenství vlastníků jednotek vůči vlastníkům jednotek. Při vypořádání závazku právnické osoby vůči bývalému vlastníku jednotky se nepřihlíží k zálohám, které uhradil jako Dlouhodobé zálohy na opravy.

Dlouhodobé zálohy vložené na účet společenství vlastníků jednotek na správu domu a pozemku (tzv. fond oprav) jsou nevratnými zálohami, při změně vlastnického práva k jednotce nevzniká původnímu vlastníkovi nárok na jejich vrácení a to ani v poměrné výši. Finanční prostředky, které tvoří fond oprav, jsou vedeny na účtu SVJ a mohou být použity pouze v souladu s rozhodnutím shromáždění v souvislosti se správou společných částí domu, společných částí domu ve výlučném užívání vlastníků jednotek, pokud tato správa přísluší SVJ a pozemku a jeho součástí.

Dlouhodobá záloha na opravy, tzv. fond oprav, není předmětem vyúčtování, případné zůstatky se vždy převádí do dalších let jako naspořená částka SVJ na budoucí opravy a investice.

2) Příspěvek na náklady spojené se správou, provozem a opravami společných částí domu a pozemku

1.  Správa a vedení účetnictví

• do nákladu zúčtovacího období se zahrnou náklady na činnost správce domu a vedení účetnictví
• náklady jsou ve vyúčtování rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a délky vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

2.  Pojištění

• do nákladu zúčtovacího období se zahrnou náklady na pojištění domu a pojištění odpovědnosti za škodu z titulu vlastnictví nemovitosti
• náklady jsou ve vyúčtování rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a délky vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

3. Náklady provozní

• do nákladu zúčtovacího období se zahrnou náklady na odměny statutárních a kontrolních orgánů společenství a odvody z těchto odměn, správní poplatky, vedení personální a mzdové agendy, údržba pozemku a údržba přístupových cest na pozemku, drobné opravy, havarijní služba, provozní náklady, náklady vlastní správní činnosti (popsané v § 17 nařízení vlády č. 366/2013 Sb.) jimiž se rozumí: a) náklady na zřízení, vedení a zrušení bankovních účtů společenství vlastníků jednotek; b) náklady na rozúčtování a vyúčtování plnění spojených s užíváním jednotek, včetně provedení odečtů hodnot z poměrových měřidel spotřeby vody a ze zařízení sloužících k rozúčtování nákladů na teplo; c) náklady na pořízení majetku sloužícího pro vlastní správní činnost, například počítač včetně softwarového vybavení a jeho odpisy; d) náklady kanceláře SVJ, například vybavení, kancelářské potřeby, spotřeba elektřiny, je-li samostatně měřena, poštovné, a e) náklady spojené s poskytováním právních služeb týkajících se správy domu a pozemku.
• náklady jsou ve vyúčtování rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a délky vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

3) Náklady za služby spojené s užíváním jednotky v domě

1. Službami spojenými s užíváním jednotky v domě se rozumí dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu, činnost recepce a ostrahy domu.


2. Teplo


1. Do nákladů se zahrne cena tepelné energie, elektrické energie a náklady spojené s provozem, servisem výměníkové stanice.

2. V případě, že by tepelná energie určená na dodávku tepla i pro ohřev teplé vody nebyla samostatně měřena, rozdělí se celkový náklad na tuto energii v poměru 60% na teplo (vytápění domu) a 40% na ohřev teplé užitkové vody.

3. Celkový náklad na tepelnou energii na vytápění domu se rozdělí na dvě složky, a to 40 % na základní složku a 60 % na složku spotřební. Náklady na vytápění obsažené:

a) v základní složce se rozdělí mezi vlastníky jednotek v poměru velikosti ploch jednotlivých jednotek

b) ve spotřební složce se rozdělí mezi vlastníky jednotek v poměru korigovaných náměrů kalorimetrů instalovaných na vstupu do jednotek

4. Při změně vlastníka jednotky v průběhu roku budou náklady na vytápění mezi dřívějšího a nového vlastníka jednotky rozúčtovány následovně:

a) základní složka vytápění se rozdělí v procentuálním podílu podle počtu dnů, ve kterých byla jednotka užívána v zúčtovacím období s ohledem na klimatickou náročnost v jednotlivých měsících, a to takto:

Měsíc

%

měsíc

%

měsíc

%

měsíc

%

Leden

19

Duben

9

Červenec

0

Říjen

8

Únor

16

Květen

2

Srpen

0

Listopad

14

Březen

14

Červen

0

Září

1

Prosinec

17



b) spotřební složka vytápění podle korigovaných náměrů kalorimetrů instalovaných na vstupu do jednotky; za tímto účelem se při změně vlastníka jednotky provádí mimořádný odečet; pokud to není technicky možné, roční náměr se rozdělí podle počtu měsíců, ve kterých byla jednotka užívána, s ohledem na klimatickou náročnost v jednotlivých měsících podle tabulky u písmene a)

5. V případě poruchy kalorimetru nezaviněné vlastníkem bude pro stanovení spotřební složky tepla použita průměrná hodnota spotřební složky nákladů připadající na 1 m2 v zúčtovací jednotce v domě.

6. V případě, že vlastník jednotky kalorimetr úmyslně poškodí, či neumožní jeho instalaci, anebo neumožní jeho odečet, bude mu vyúčtován náklad ve výši průměrného nákladu spotřební složky v ostatních měřených jednotkách zvýšený koeficientem 1,6 jako navýšení nákladů pro jednotku.


7. Úřední ověření poměrových kalorimetrů v jednotkách je stanoveno zvláštním právním předpisem po 4 letech, revize a výměny provádí společenství. Náklady spojené s tímto ověřením případně výměnou kalorimetru budou hrazeny z fondu oprav společenství.



3. TV (teplá voda)


1. Náklady na poskytování TV se rozdělí:

a) na náklady na tepelnou energii pro ohřev TV

b) na spotřebovanou vodu pro přípravu TV

2. Celkový náklad na tepelnou energii pro ohřev TV se rozdělí na dvě složky, a to 30 % na základní složku a 70 % na složku spotřební. Náklady na ohřev TV obsažené:

a) v základní složce se rozúčtují v poměru podlahových ploch bytů;

b)    ve spotřební složce se rozúčtuje v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru pro TV v jednotce.

3. Celkové náklady za spotřebovanou vodu pro přípravu TV se rozúčtují v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru pro TV v jednotce. Pravidelné odečty jsou prováděny jednou ročně pověřenou firmou nebo zástupcem společenství.

4. Při změně vlastníka jednotky v průběhu roku budou náklady na TV mezi dřívějšího a nového vlastníka jednotky rozúčtovány následovně:

a) základní složka nákladů tepla pro přípravu TV podle dnů trvání vlastnictví v kalendářním roce

b) spotřební složka nákladů tepla pro přípravu TV v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru TV; za tímto účelem se při změně vlastníka jednotky provádí mimořádný odečet; v případě neprovedení mimořádného odečtu a při nedostupnosti předávacího protokolu dle počtu osob s ohledem na délku trvání vlastnictví jednotky

c) náklady za vodné a stočné za TV v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru TV; za tímto účelem se při změně nájemce provádí mimořádný odečet měřidel; v případě neprovedení mimořádného odečtu a při nedostupnosti předávacího protokolu dle počtu osob s ohledem na délku trvání vlastnictví jednotky,

5. V případě, že vlastník jednotky zjistí nefunkčnost poměrového vodoměru TV, je povinen toto zjištění bezprostředně ohlásit výboru společenství, který zjedná nápravu. Za období nefunkčnosti měřiče budou nájemci jednotky vyúčtovány spotřební složky za TV v alikvotní částce odpovídající průměrným nákladům vztažených na 1 m2 u měřených jednotek vztažených na počet dnů nefunkčnosti měřiče.

6. V případě, že vlastník jednotky má pochybnosti o správné funkčnosti poměrového vodoměru na TV, může písemně požádat výbor společenství o jeho přezkoušení. Pokud se prokáže nesprávná funkčnost poměrového vodoměru, náklady s přezkoušením hradí společenství a rozúčtování spotřebních složek nákladů za TV bude provedeno podle směrného čísla spotřeby vody a počtu osob užívajících jednotku. Pokud se však prokáže správná funkčnost poměrového vodoměru, náklady spojené s přezkoušením hradí vlastník jednotky a vyúčtování spotřebních složek za TV bude provedeno podle údajů poměrového vodoměru TV v jednotce.

7. V případě, že vlastník jednotky neumožní instalaci nebo odečet údajů na poměrovém měřiči TV nebo mu bude prokázána neoprávněná manipulace s poměrovým měřičem (například porušení plomby apod.), bude mu vyúčtován náklad ve výši trojnásobku průměrného nákladu spotřební složky tepla pro ohřev TV a trojnásobku celkových nákladů na vodné a stočné za TV v ostatních měřených jednotkách vztažený na podlahovou plochu bytu či přepočtené podlahové plochy nebytového prostoru, jako navýšení nákladů.

8. Při obnovení odečtu na instalovaném vodoměru se pro odečítané zúčtovací období odečte od stavu vodoměru průměrná spotřeba stanovená ze spotřeby zúčtovací jednotky připadající na 1 m2 podlahové plochy za neměřené zúčtovací období bez zvýšení uvedeného v předešlém odstavci.

9. Úřední ověření poměrových vodoměrů na TV je stanoveno zvláštním právním předpisem po 5 letech. Náklady spojené s tímto ověřením případně výměnou vodoměru budou hrazeny z fondu oprav společenství. Instalované vodoměry musí být v celé zúčtovací jednotce shodných technických parametrů a instalace musí být provedena v souladu s ČSN 257801. 



4. Vodné a stočné

1. Náklady za vodné a stočné za spotřebovanou studenou vodu a její odvádění (dále jen „Voda“) za zúčtovací jednotku, kde jsou instalovány poměrové vodoměry v jednotkách, budou rozúčtovány v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru. Pravidelné odečty jsou prováděny jednou ročně pověřenou firmou nebo zástupcem společenství.

2. Při změně vlastníka jednotky v průběhu roku budou náklady na SV mezi dřívějšího a nového vlastníka jednotky rozúčtovány v poměru náměrových dílků (m3) na poměrovém vodoměru v jednotce. Za tímto účelem se při změně vlastníka jednotky provádí mimořádný odečet měřidel. V případě neprovedení mimořádného odečtu a při nedostupnosti předávacího protokolu dle počtu osob s ohledem na délku trvání vlastnictví jednotky v zúčtovacím období.

3. V případě, že vlastník jednotky zjistí nefunkčnost poměrového vodoměru, je povinen toto zjištění bezprostředně ohlásit výboru společenství, který zjedná nápravu. Za období nefunkčnosti poměrového vodoměru bude vlastníku jednotky vyúčtován náklad ve výši průměrného nákladu na vodné a stočné v ostatních měřených jednotkách vztažený na podlahovou plochu bytu či přepočtené podlahové plochy nebytového prostoru, jako navýšení nákladů. Výpočet bude proveden obdobným způsobem jako v případě dopočtu spotřeby TV.

4. V případě, že vlastník jednotky má pochybnosti o správné funkčnosti poměrového vodoměru, může písemně požádat výbor společenství o jeho přezkoušení. Pokud se prokáže nesprávná funkčnost vodoměru, náklady s přezkoušením hradí společenství a rozúčtování nákladů vodné a stočné bude provedeno podle odstavce 3 tohoto článku. Pokud se však prokáže správná funkčnost poměrového vodoměru, náklady spojené s přezkoušením hradí vlastník jednotky a vyúčtování nákladů vodné a stočné je provedeno podle údajů poměrového vodoměru.

5. V případě, že vlastník jednotky neumožní instalaci nového vodoměru, jeho revizi nebo odečet údajů na poměrovém vodoměru, nebo mu bude prokázána neoprávněná manipulace s poměrovým vodoměrem (například porušení plomby apod.), bude mu vyúčtován náklad ve výši trojnásobku celkových nákladů na vodné a stočné v ostatních měřených jednotkách vztažený na podlahovou plochu bytu či přepočtené podlahové plochy nebytového prostoru, jako navýšení nákladů.

6. Při obnovení odečtu na instalovaném vodoměru se pro odečítané zúčtovací období odečte od stavu vodoměru průměrná spotřeba stanovená ze spotřeby zúčtovací jednotky připadající na 1 m2 podlahové plochy za neměřené zúčtovací období bez zvýšení uvedeného v předešlém odstavci.

7. Úřední ověření vodoměrů je stanoveno zvláštním právním předpisem po 5 letech. Náklady spojené s tímto ověřením, případně výměnou poměrového vodoměru v jednotce, budou hrazeny z fondu oprav společenství. Instalované poměrové vodoměry musí být v zúčtovací jednotce shodných technických parametrů a instalované v souladu s ČSN 257801. 


5. Úklid společných prostor domu

• do celkového nákladu se zahrnou náklady za běžný úklid i mimořádný úklid společných prostor domu
• náklady jsou rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a doby vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

6. Elektřina společných prostor

• do celkového nákladu se zahrnou náklady na elektrickou energii ve společných prostorách domu.
• náklady jsou rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a doby vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu všech jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

7. Elektřina jednotky garáž

• do celkového nákladu se zahrnou náklady na elektrickou energii v jednotce garáž.
• náklady jsou rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a doby vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu všech jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

8. Výtah

• do celkového nákladu se zahrnou náklady na elektrickou energii spotřebovanou při provozu výtahu, náklady za preventivní servis (paušál), telefon ve výtahu, údržba výtahu a náklady na vyproštění z výtahu
• náklady jsou rozúčtovány dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a doby vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena dle spoluvlastnického podílu jednotlivých jednotek a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období

9. Odpad

• do celkového nákladu se zahrnou náklady za odvoz a likvidaci komunálního odpadu, manipulaci s odpadovými nádobami, případně za přistavení velkoobjemového kontejneru
• náklady jsou rozúčtovány rovným dílem pouze mezi bytové jednotky s ohledem na délku vlastnictví jednotky v zúčtovacím období
• záloha je rozpočtena rovným dílem pouze mezi bytové jednotky a je předmětem vyúčtování za uplynulé zúčtovací období
• Odpad vzniklý z podnikatelské činnosti je povinen na své náklady likvidovat individuálně vlastník jednotky v souladu se zákonem o odpadech v platném znění. Vlastník jednotky, ve které není realizována bytová potřeba je povinen předložit společenství doklad o likvidaci odpadu a úhradě nákladů s tím spojených. V případě, že je v nebytové jednotce realizována bytová potřeba a vzniká v ní komunální odpad, je vlastník jednotky povinen na vyžádání výboru doložit tuto skutečnost společenství a hradit náklady společenství.



4) Pravidla pro platbu a vyúčtování záloh

Vlastníci jednotek jsou povinni platit zálohy na příspěvek na správu domu a pozemku, včetně dlouhodobé zálohy na opravy, a zálohu na náklady spojené s užíváním jednotky v domě v předepsané výši jednou platbou na účet společenství („záloha“) v pravidelných měsíčních platbách. Záloha se hradí bezhotovostním převodem. Každou zálohovou platbou je vlastník povinen identifikovat variabilním symbolem uvedeným v předpisu záloh.

Společenství vlastníků, případně k tomu pověřený správce, je povinen provést stanovení předpisu záloh pro všechny jednotky v domě, v souladu se stanovami společenství, obecně závaznými právními předpisy, a těmito pravidly, případně jejich změnu.

Vyúčtování záloh na příspěvek na správu domu a pozemků a záloh na úhradu nákladů za služby spojené s užíváním jednotky v domě provádí společenství, příp. k tomu pověřený správce, jedenkrát za zúčtovací období, kterým je kalendářní rok, v souladu se stanoveným způsobem rozúčtování. Nedoplatek nebo přeplatek vyplývající z vyúčtování je splatný v termínu stanoveném na vyúčtování, nejpozději do tří kalendářních měsíců po provedeném vyúčtování. Správnost vyúčtování může vlastník namítat jen do 21 dnů od jeho doručení, pak toto právo zanikne.

Příspěvek na správu domu a pozemku hrazený ve formě dlouhodobé zálohy na opravy (příspěvek do fondu oprav), není předmětem vyúčtování. Společenství sdělí vlastníkům v rámci zprávy o hospodaření za uplynulé zúčtovací období stav přispívání do fondu oprav, stav čerpání z fondu oprav a jeho aktuální výši k poslednímu dni zúčtovacího období. Zůstatek na fondu oprav se převádí do následujícího roku. Příspěvek do fondu oprav může být spojen se záměrem konkrétní opravy, rekonstrukce, modernizace či jiné stavební úpravy nebo změny domu popř. pozemku.

Shromáždění může přijmout usnesení o povinnosti členů uhradit mimořádný doplatek na úhradu nákladů spojených s odstraněním havarijního stavu, pokud by nebylo možné tyto náklady zcela uhradit z fondu oprav. Shromáždění zároveň určí, zda tento příspěvek bude předmětem vyúčtování nebo zda jeho případný přebytek převede do fondu oprav.

Na provedení vyúčtování a případnou úhradu přeplatku na zálohách v průběhu zúčtovacího období nemá vlastník nárok. Pokud se vlastníci bývalý a současný nedohodnou na dvojím vyúčtování záloh nebo pro ně neposkytnou společenství nebo správci podklady (příp. součinnost), bude provedeno pouze jedno vyúčtování ve vztahu k aktuálnímu vlastníkovi. Vlastníci berou na vědomí, že osobou povinnou k úhradě nedoplatku z vyúčtování záloh je vždy aktuální vlastník, původní vlastník je v postavení ručitele (§ 1186 odst. 2 obč. zákoníku). Společenství nebo správce uhradí přeplatek na zálohách původnímu vlastníkovi v případě provedeného dvojího vyúčtování, pouze pokud mu předloží aktuální a původní vlastník takovou dohodu, jinak budou všechny přeplatky hrazeny k rukám aktuálního vlastníka.

V případě prodlení s úhradou zálohy je společenství oprávněno po vlastníkovi nárokovat úroky z prodlení případně stanovenou sankci.
Předpis záloh, jakož i jejich vyúčtování provádí společenství v případě spoluvlastnictví jednotky pouze ve vztahu ke zvolenému zástupci.

Pravidla pro způsob rozúčtování nákladů na služby čerpané vlastníky jednotek prostřednictvím společenství, rozúčtování nákladů na správu domu a pozemku, vyúčtování záloh na správu domu a záloh na úhradu za služby uvedené v této příloze stanov se přímo aplikují i na spoluvlastníka jednotky, která je garáží, pokud jeho spoluvlastnický podíl odpovídá vlastnictví celého garážového stání. V takovém případě je na daného vlastníka nahlíženo jako na vlastníka jednotky, a společenství vůči němu uplatňuje povinnosti podílet se na nákladech přímo.
Strana 1